Het merk Michael Kors is ongebruikelijk in de wereld van de luxe, omdat het ernaar streeft democratisch te zijn. Terwijl veel designerhandtassen een prijskaartje van vier cijfers hebben, zijn die van Kors vrij gemakkelijk te verkrijgen. De bestverkochte tas wordt verkocht voor slechts 345 euro, terwijl de Maddie Tote op de website van het merk nu al voor slechts 108 euro te koop is. Kors erkent dat er geld te verdienen valt in het middensegment van de markt, met een grote aanwezigheid in winkelcentra in Amerika en Europa. Maar het is niet gemakkelijk. Kors heeft hard moeten werken om ervoor te zorgen dat zijn succes op de betaalbare markt zijn merk niet devalueert. Michael Kors is bedreven in het vertalen van de geest van de Amerikaanse mode – gemakkelijk te dragen, eenvoudige lijnen, gecoördineerde separates – in zowel luxe als massamarkt lijnen. Dit prestige heeft zijn ontwerpen en merkidentiteit misschien verheven, maar de alomtegenwoordigheid van zijn label op accessoires heeft deze glans misschien ondermijnd. Zijn tassen kunnen wereldwijd worden gespot – gedragen door vrouwen in bus- en metrostellen. Aan de ene kant is dit de logische uitkomst van toegankelijke luxe, aan de andere kant, kan de allure van het merk op elk prijspunt behouden blijven als zijn naam overal te zien is? Om ervoor te zorgen dat zijn merk in de mode blijft, vertrouwt Kors op een leger van prominente namen om de glamoureuze reputatie van het label te versterken door middel van steunbetuigingen van beroemdheden en uitgekiende reclame. |